Digitaal als de basis

Een digitale wereld vereist een digitale basis en een digitale mindset. Ieder bedrijf werkt inmiddels al decennia lang met computers, maar veelal in een ondersteunende rol. De bedrijfsprocessen bleven vaak grotendeels hetzelfde, slechts de administratie ervan verhuisde naar digitale systemen. Inmiddels zijn er genoeg voorbeelden van bedrijven die ‘digitaal’ als uitgangspunt nemen; Tesla, Spotify, Uber, we kennen de verhalen.

Waarom blijkt het dan voor velen zo ingewikkeld om digitaal écht als basis te gaan nemen? Vallen we terug in oude gewoonten, houden we vast aan het bekende? Zijn we met zijn allen dan echt zo slecht in staat om opnieuw na te denken over hoe het bedrijf van de toekomst er uit moet zien? Het heeft er alle schijn van.

Een stapje achteruit

Wie wel eens in een IT afdeling heeft gewerkt kent het dagelijkse beeld. Meetings. Diagrammen. Presentaties. Incidenten. Features en user stories, waarde creatie. En vooral de drang en druk om liefst morgen de nieuwe Spotify, van de branch waar we in zitten, te worden; anders zijn we misschien wel te laat.

Te weinig wordt er de tijd genomen om ook eens goed na te denken over wat het doel nu eigenlijk is. Om daarna pas te bepalen welk pad er naar dat doel bewandelt moet worden. Iedere grootmeester doet soms een stapje terug om zijn werk vanaf een afstand te bekijken om daarna weer in de details te duiken. Vergeet daarbij de techniek even, let ook vooral op de organisatie en alles rondom de waarde creëerende processen.

Een aantal checkvragen die u zichzelf kunt stellen:

  • Heeft onze aanpak digitaal als basis, of digitaliseren we onze oude processen?
  • Past onze organisatorische aanpak en indeling bij het doel wat we voor ogen hebben?
  • Versterken onze werkwijzen, methodieken en procedures onze kracht?
  • Wat kunnen we vandaag doen om morgen weer een beetje beter te zijn?

De software fabriek

Wie zich – zoals ik – laat inspireren door de bedrijven als SpaceX en Tesla van Elon Musk, weet dat het eindproduct zelf vaak niet de grootste uitdaging is. De uitdaging zit hem in het opzetten van de productieketen om dat eindproduct te kunnen fabriceren. Ik ben er van overtuigd dat hetzelfde principe toepasbaar is op software ontwikkeling. Een webapplicatie of app bouwen is al een tijdje geen technologische uitdaging meer. Maar hoe richt je een software fabriek in om snelheid, kwaliteit en kwantiteit zo efficient mogelijk met elkaar te combineren? Die uitdaging hebben veel bedrijven nog voor zich liggen.

Deze blog is ook terug te vinden op CStories: https://cstories.nl/blog/het-onbenut-potentieel-van-it/